Narrow your search

Library

KU Leuven (3)

VIVES (3)

KBR (2)

UAntwerpen (2)

UCLL (2)

UGent (2)

AP (1)

Groot Seminarie Brugge (1)

Hogeschool Gent (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (3)

dissertation (1)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

1987 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Haptonomie : wetenschap van de affectiviteit
Author:
ISBN: 9061319765 Year: 1987 Publisher: Utrecht Bijleveld


Book
Omgaan met mensen met psychische problemen : een leerboek voor de opleiding tot hulpverlener
Authors: ---
ISBN: 9033415887 Year: 1987 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Allerlei kritische stromingen in de psychiatrie en vooral de steeds luider klinkende roep om mensvriendelijke en dus cliëntgerichte geestelijke gezondheidszorg waren voor de auteur de belangrijkste redenen tot een grondige bezinning over de feitelijke situatie. De cruciale vraag heeft betrekking op de voorwaarden waaraan psychiatrisch hulpverlenenden moeten voldoen om doeltreffend op te treden en toch op elk ogenblik van de therapie volle recht te doen wedervaren aan de hulpvrager. Het is duidelijk dat de basis daartoe in de opleiding moet worden gelegd. Jarenlange ervaring als docent-begeleidster aan een opleiding voor psychiatrisch verpleegkundigen heeft de schrijfster duidelijk gemaakt dat hulpverlenenden, zeker ook al tijdens hun scholing, zich allereerst moeten ontwikkelen tot zelfbewuste en kritisch ingestelde mensen. Pas dan leren zij échte hulp te bieden aan hen die in psychische nood verkeren. Alleen een opleiding tot en training in zelfstandigheid en solidariteit zal 'deskundigen' leveren, dit wil zeggen hulpverlenenden die in staat zijn medemensen te begeleiden op hun weg naar een leven waarin zij opnieuw oog krijgen voor en kunnen beschikken over hun intrinsieke mogelijkheden. Aan die fundamentele overtuiging en haar consequenties is het eerste deel van dit boek gewijd. In het tweede en derde deel geeft de auteur aan wat die beschouwingen nu precies betekenen in de dagelijkse werkelijkheid van onderwijs en hulpverlening. Centraal staat schrijvers model voor hulpverlening aan mensen met psychische problemen, dat grondig wordt verantwoord, uitvoerig wordt toegelicht en zorgvuldig wordt geoperationaliseerd, onderbouwd met getuigenissen en rapporteringen van oud-studenten, nu hulpverleners. Deze uitgave is belangrijk voor wie actief is in de geestelijke gezondheidszorg of daartoe in opleiding is. Zo zullen docenten, begeleiders en studenten 'in samenspraak' de tekst kunnen doornemen, bespreken en overeenkomstig handelen. Het concrete, geïntegreerde hulpverleningsmodel dat hier wordt aangeboden, is tevens meteen bruikbaar door iedereen die beroepshalve wordt geconfronteerd met de psychische problemen van medemensen.


Multi
Stress op de middelbare school : een literatuuroverzicht van het stressonderzoek en een onderzoek naar stressoren en stressresponsen bij leerlingen in het Vlaams middelbaar onderwijs.
Author:
ISBN: 9033416263 Year: 1987 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

626-3

Keywords

leerlingen, geestelijke gezondheid --- stress --- Adolescent --- Stress, Psychological --- School Health Services --- Anxiety --- #GSDBP --- 371.78 --- 373.52 --- 159.922.7 --- 159.944 --- 616.8-008.61 --- $?$6/87 --- Z159.944 --- Z613.7 --- Z==93/10 --- secundair onderwijs --- psychosociale problemen --- orthopedagogiek --- 467 --- 602.25 --- Health Services, School --- School Health Promotion --- School-Based Health Services --- School-Based Services --- Services, School Health --- Health Promotion, School --- Health Promotions, School --- Health Service, School --- Health Service, School-Based --- Health Services, School-Based --- Promotion, School Health --- Promotions, School Health --- School Based Health Services --- School Based Services --- School Health Promotions --- School Health Service --- School-Based Health Service --- School-Based Service --- Service, School Health --- Service, School-Based --- Service, School-Based Health --- Services, School-Based --- Services, School-Based Health --- Psychological Stress --- Stress, Psychologic --- Stressor, Psychological --- Suffering --- Anguish --- Emotional Stress --- Life Stress --- Mental Suffering --- Life Stresses --- Psychologic Stress --- Psychological Stresses --- Psychological Stressor --- Psychological Stressors --- Stress, Emotional --- Stress, Life --- Stresses, Life --- Stresses, Psychological --- Stressors, Psychological --- Suffering, Mental --- Sufferings --- Adolescents --- Adolescents, Female --- Adolescents, Male --- Teenagers --- Teens --- Adolescence --- Youth --- Adolescent, Female --- Adolescent, Male --- Female Adolescent --- Female Adolescents --- Male Adolescent --- Male Adolescents --- Teen --- Teenager --- Youths --- Minors --- Hypervigilance --- Nervousness --- Social Anxiety --- Anxieties, Social --- Anxiety, Social --- Social Anxieties --- Phobia, Social --- Anxiety Disorders --- Anti-Anxiety Agents --- 371.21 --- 159.94 --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Theses --- Anxiety in adolescence. --- Lerarenopleiding --- Medische psychologie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- School Health Services. --- Stress --- Algemeen. --- Psychiatrie. --- Psychologische pedagogiek. --- Psychological --- In adolescence. --- Secondary education --- wetenschappelijk onderzoek --- stressmanagement --- Educational psychology --- School management --- pedagogische psychologie --- Methods in social research (general) --- SO (secundair onderwijs) --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Angst --- Anxiousness --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 3 of 3
Sort by